Hari ini saya terfikir negara kita menjelang 2020 yang tidak berapa lama lagi bakal bersama kita. Kita sebagai umat Islam di negara ini apakah kita sudah bersedia sepenuhnya untuk berada di tahun tersebut? Apakah persediaan kita samada untuk diri kita sendiri atau untuk mereka yang dekat dengan kita?
Sebaiknya kita melihat 2020 ini sebagai satu cabaran yang cukup besar kepada kita. Saya sendiri merasakan bahawa Malaysia dan rakyatnya masih belum bersedia untuk menghadapi 2020 dari perspektif tertentu dan sudah pastinya saya menekankan kepada aspek pembangunan daya rohani di dalam diri dan masyakat Islam.
Dengan suasana pada hari ini, kita melihat Malaysia dari sudut akhlak dan peribadinya cukup jauh untuk dapat mengawal peribadinya daripada terlibat dengan gejala-gejala yang tidak sihat. Terutamanya anak-anak muda yang semakin hanyut dengan pelbagai hiburan dan jenayah. Dadah yang kini sudah bermacam bentuk dan warna sudah menjadi gula-gula kepada anak-anak muda kita. Ibu bapa yang semakin sibuk dengan kerjaya sudah tidak sempat untuk melihat tingkah anak-anak muda zaman ini.
Persoalannya....
Apakah kerajaan sudah benar2 menyediakan prasarana yang sepatutnya untuk mengawal keributan yang bakal berlaku nanti?
Apakah cukup sekadar menyediakan penjara dan pusat serenti?
Atau cukupkah hanya dengan menyediakan tempat2 ibadah semata-mata?
Bagaimana dengan penguatkuasaan polis dan jabatan agama?
Apakah peruntukan untuk operasi penguatkuasaan ini semakin meningkat atau semakin menurun?
Pendek kata semua pihak mesti berperanan untuk memastikan syaksiah anak2 kita terjaga dan terpelihara. Selain daripada itu penguatkuasaan Rang Undang-undang 355 mestilah dipastikan dapat dilaksanakan di Malaysia ini. Golongan bukan Islam tolong jangan campur tangan, kami sedang menjaga anak-anak kami. Tolong jangan mengeruhkan suasana. Jangan sibuk nak menyalak tentang RUU 355 ini.
Kerajaan sebagai pemerintah mesti mengambil sikap ghairah untuk menyelesaikan isu akhlak dan syahsiyah remaja Islam. Penguatkuasa Jabatan Agma Islam mesti ditambah dan peruntukkan jabatan mesti dipertingkatkan. Aktiviti-aktiviti keagamaan mesti diperhebatkan di setiap peringkat parlimen dan dun. Wakil-wakil rakyat yang beragama Islam wajib menyambut agenda memperkasakan aktiviti keagamaan di tempat masing-masing. Peruntukkan kerajaan berkaitan aktiviti -aktiviti keagamaan ini mesti diberikan kepada setiap wakil rakyat tanpa mengira mereka daripada pihak kerajaan atau pembangkang. Manakala kawasan parlimen atau dun yang tidak ada wakil rakyat daripada orang Islam mestilah diberikan perhatian dengan menganjurkan aktiviti-aktiviti keagamaan di situ.
Di samping itu sebarang penyalahgunaan kuasa dan rasuah di kalangan menteri-menteri mesti dihapuskan. Namun Malaysia dalam erti kata sebenar masih membela puak-puak ini dan sangat menjelikkan apabila kepalanya masih dipertahankan dengan bersungguh-sungguh. Selagimana bapak rasuah ini masih dibela, maka tunggulah saat kehancuran Malaysia. 2020 bakal menjadi tragedi paling teruk akan datang nanti.
Rakyat sebagai pengundi mesti diberi penerangan dan penjelasan tentang kerakusan pemimpin mereka. PRU 14 mestilah menjadi medan untuk memilih yang bersih dan bercita-cita untuk memartabatkan Islam yang sebenar-benarnya. Penerangan dalam bentuk lama dan baru mesti diperhebat. Risalah-risalah mesti diedar secara berkala ke segenap pelusuk masuk ke kampung-kampung dan desa-desa. Bahan-bahan media baru mesti digarap dan disebar seluas-luasnya.
Begitu banyak rintangan dan ujian Allah pada zaman sekarang. Bukan Islam sudah semakin berani menghina Islam apabila sebahagian daripada orang Islam berhempas pulas mempertahankan segala kehendak bukan Islam. Yang kita mahukan adalah memperkasakan undang-undang Islam, malangnya yang menentang dan menghalang adalah orang Islam sendiri. Namun sebagai hamba yang patuh dan taat dengan ajaran Islam, itu bukan penghalang kepada gerak kerja Islam. Walaupun jenuh dikeji dan dimaki oleh pendokong-pendokong kuffar, dihina dan diperlecehkan, in sya Allah semua perkara tersebut bakal menguatkan lagi hasrat dan cita-cita kita untuk mempertahankan Islam.
Hari ini Islam sudah begitu tersudut, Islam sudah semakin asing, Islam sudah kelihatan ganjil, bukan sahaja pada pandangan bukan Islam, malahan ada segelintir umat Islam sendiri yang memandang sepi pada Islam. Imam Muslim meriwayatkan di dalam Shahihnya dari jalan Abu Hurairah radhiyallahu’anhu, dia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Islam datang dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali menjadi asing sebagaimana kedatangannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu.” (HR. Muslim [145] dalam Kitab al-Iman.Syarh Muslim, 1/234).
An-Nawawi rahimahullah menukil keterangan al-Harawi bahwa makna orang-orang yang asing adalah : orang-orang yang berhijrah meninggalkan negeri/daerah mereka karena kecintaan mereka kepada Allah ta’ala (Syarh Muslim, 1/235). Keterangan al-Harawi di atas dilandaskan pada sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah dalam Shahihnya dari Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya Islam datang dalam keadaan asing dan ia akan kembali menjadi asing, maka beruntunglah orang-orang yang asing.” Ada yang bertanya, “Siapakah yang dimaksud dengan orang-orang asing?”. Beliau menjawab, “Yaitu orang-orang yang memisahkan diri dari kabilah-kabilah [mereka].” (HR. Ibnu Majah [3978] dinyatakan sahih oleh al-Albani dalam Shahih wa Dha’if Sunan Ibni Majah [8/488] namun tanpa tambahan ‘ada yang bertanya, dan seterusnya’, as-Syamilah).
Imam Ahmad meriwayatkan dalam Musnadnya dari Abdullah bin Amr bin al-‘Ash radhiyallahu’anhu, dia mengatakan; Suatu hari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berbicara dan ketika itu kami berada di sisi beliau, “Beruntunglah orang-orang yang asing.” Kemudian ada yang menanyakan, “Siapakah yang dimaksud orang-orang yang asing itu wahai Rasulullah?”. Maka beliau menjawab, “Orang-orang salih yang hidup di tengah-tengah orang-orang yang jelek lagi banyak [jumlahnya]. Orang yang mendurhakai mereka lebih banyak daripada orang yang menaati mereka.” (HR. Ahmad 6362 [13/400], disahihkan al-Albani dalam Shahih w a Dha’if al-Jami’ 7368 [3/443] as-Syamilah)
Syaikh al-Albani rahimahullah menyebutkan di dalam Silsilah al-Ahadits as-Shahihah penafsiran makna orang-orang yang asing tersebut dengan sanad yang sahih. Diriwayatkan oleh Abu Amr ad-Dani dalam as-Sunan al-Waridah fi al-Fitan dari Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu’anhu secara marfu’ -sampai kepada Nabi-, beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya Islam itu datang dalam keadaan asing dan akan kembali menjadi asing seperti ketika datangnya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing.” Ada yang bertanya, “Siapakah mereka itu wahai Rasulullah?”. Maka beliau menjawab, “Yaitu orang-orang yang tetap baik [agamanya] tatkala orang-orang lain menjadi rusak.” (as-Shahihah no 1273 [3/267]. as-Syamilah, lihat juga Limadza ikhtartul manhaj salafi, hal. 54).
Al-Qari menafsirkan bahwa makna orang-orang yang asing adalah orang-orang yang memperbaiki [memulihkan] ajaran Nabi yang telah dirusak oleh manusia sesudahnya. Beliau berdalil dengan hadits yang diriwayatkan melalui Amr bin Auf al-Muzani radhiyallahu’anhu, demikian dinukilkan oleh al-Mubarakfuri (Tuhfat al-Ahwadzi [6/427] as-Syamilah). Imam Tirmidzi menyebutkan dalam Sunannya hadits tersebut yang disandarkan kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda, “Mereka itu adalah orang-orang yang memperbaiki ajaranku yang telah dirusak oleh manusia-manusia sesudah kepergianku.” (HR. Tirmidzi [2554] dari Amr bin Auf al-Muzani radhiyallahu’anhu, namun hadits ini dinyatakan berstatus dha’if jiddan -lemah sekali- oleh Syaikh al-Albani dalam Shahih wa Dha’if Sunan at-Tirmidzi [2630] as-Syamilah, lihat pula Limadza ikhtartul manhaj salafi, hal. 53 oleh Syaikh Salim al-Hilali).
Al-Mubarakfuri menjelaskan makna ‘ memperbaiki ajaranku yang telah dirusak oleh manusia-manusia’ yaitu : “Mereka mengamalkan ajaran/sunnah tersebut dan mereka menampakkannya sekuat kemampuan mereka.” (Tuhfat al-Ahwadzi [6/428] as-Syamilah). al-Mubarakfuri juga menjelaskan bahwa hadits yang diriwayatkan oleh at-Tirmidzi di atas bersatus lemah dikarenakan terdapat seorang periwayat yang bernama Katsir bin Abdullah bin Amr bin Auf al-Muzani. al-Mubarakfuri berkata, “Katsir ini adalah periwayat yang lemah menurut banyak ulama ahli hadits, bahkan menurut mayoritas mereka. Sampai-sampai Ibnu Abdi al-Barr mengatakan, ‘Orang ini telah disepakati akan kedha’ifannya’.” Maka keterangan beliau ini menyanggah at-Tirmidzi yang menghasankan hadits di atas (lihat Tuhfat al-Ahwadzi [6/428] as-Syamilah).
Syaikh Salim al-Hilali hafizhahullah berkata, “…tidak ada riwayat yang sah mengenai penafsiran [Nabi] tentang makna al-Ghuraba’ (orang-orang asing) selain dua tafsiran yang marfu’ yaitu : [1] Orang-orang yang [tetap] baik tatkala masyarakat telah diliputi kerusakan. [2] Orang-orang salih yang hidup di tengah-tengah banyak orang yang buruk [agamanya], akibatnya orang yang menentang mereka lebih banyak daripada yang mengikuti mereka.” (Limadza ikhtartul manhaj salafi, hal. 55).
Imam at-Tirmidzi membawakan hadits dari Anas bin Malik radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Akan datang suatu masa ketika itu orang yang tetap bersabar di antara mereka di atas ajaran agamanya bagaikan orang yang sedang menggenggam bara api.” (HR. Tirmidzi [2260] disahihkan al-Albani dalam Shahih wa Dha’is Sunan at-Tirmidzi [5/260], as-Shahihah no 957. as-Syamilah).
Inilah suasana akhir zaman, semoga kita termasuk ke dalam kumpulan orang-orang yang asing ini, biarpun kita dihina, dikeji, dikata dan sebagainya. Semoga Allah swt yang menentukan balasan kepada puak-puak yang meruntuhkan Islam ini, wallahu 'alam.